wisk.jpg


WISKUNDE & TALEN 

 

Welke combinaties?

​Binnen het ontdekkingstraject wiskunde & Talen (2 uur)  in het gele gedeelte in het eerste leerjaar  kun je kiezen voor een combinatie van Nederlands-Frans, Frans-wiskunde of  wiskunde-Nederlands.

 

Wat leer je?

Kies je voor wiskunde in het gele gedeelte? Dan word je getriggerd voor het vak door kennis te maken met:

  • Project taalstelsels (Romeins, Egyptisch, Mayastelsel, binair stelsel)

  • Problem solving: verschillende heuristieken behandelen en daaromtrent probleempjes laten oplossen (mag per 2)

  • Kaartspel probleemoplossend denken: de leerlingen krijgen een soort vraagstuk, probleem aangereikt en dan moeten ze naar de oplossing zoeken (per 2)

  • Denkpuzzels oplossen: Sudoku, Kleiner & Groter dan-puzzel, Binaire, Tactic

  • Wiskundig geïnspireerde gezelschapsspellen

  • Project: Spelen met getallen (Tovervierkanten – Palindroomgetallen – Mooie rijen van bewerkingen – Rij van Fibonacci)

  • Rekenen met tijdzones

  • Wisselkoersen

  • Zestigtallig talstelsel

  • Eschertekeningen maken

  • Gezelschapsspel Blokus

  • ...
     

Kies je voor Frans in het gele gedeelte? Dan krijg je francofolies: plezier aan de Franse taal beleven via spreken, schrijven, luisteren en lezen. ​

  • Sociale media

  • Franse chansons

  • Een eigen online stripverhaal in het Frans maken

  • Een gedicht schrijven in het Frans

  • Franse gerechten, bezienswaardigheden, cultuursteden

  • Reclameboodschappen

  • Een leuk Frans boek lezen
     

Kies je voor Nederlands in het gele gedeelte? Dan krijg je Nederlandse expressie

  • Hou je ervan om samen met je klasgenoten je fantasie de vrije loop te laten gaan tijdens het spelen van dialogen? 
    Sta je graag op een podium? Of voel je je vaak zenuwachtig als je voor een groep leerlingen moet spreken en zou je daar graag aan werken?

  • Vertel je graag verhalen? Ben je geïnteresseerd in poëzie? 

  • Vind je het soms nog wat moeilijk om vlot te communiceren?  

  • Doorheen het jaar doen we talloze improvisatieopdrachten en werken we op een ongedwongen manier met toneelteksten, korte dialoogjes enz. waardoor leerlingen voldoende spreekdurf en vooral taal- en spelplezier ontwikkelen.